Exposition personnelle des oeuvres de Katia Kameli.
« Friday », 60×80 cm, c-print, 2010, ed 1/3.
PHOTOGRAPHIE & VIDEOS | PHOTOGRAPHY & VIDEOS
EXPOSITION > 14 novembre > 14 décembre 2013 | Vernissage > 14 nov 18h
EXHIBITION > 14th nov > 14th dec 2013 > Opening 14th 6 pm
Nous avons le plaisir de mettre les murs de la galerie Mamia Bretesché à la disposition de Katia Kameli qui présente une série de photographies ainsi qu’une vidéo ‘’The Storyteller’’.
Ses séjours dans de nombreux pays ne pouvaient qu’influencer une démarche artistique indissociable de son identité plurielle. Protéiforme, son travail exprime l’entre-deux, l’intermédiaire, où le signe d’appartenance est rejeté au profit de la multiplicité.
Son positionnement est donc celui de l’hybridité, le « tiers-espace » qui rend possible l’émergence d’autres visions de positions et de formes. Ce tiers-espace dérange les histoires qui le constituent, il les place en état critique, et permet donc une réécriture des allers retours entre « l’Histoire » et les « narrations ». Les formes hétérogènes qu’elle manipule, vidéo, photographie, installation, dessin, participent aussi à ce déplacement.
Katia Kameli fixe le moment et l’espace sans mise en scène préalable. Il en découle des œuvres dépouillées, où flotte un air de no man’s land. Ce sont justement ces endroits désertés qui l’intéressent, ce quelque chose de la présence de l’homme, qui paradoxalement est souvent absent de ses photographies.
« Vernacular Architecture », 90×66 cm, C-print contrecollé sur alu, 2012,ed 1/3.
The Storyteller est une vidéo de 12mn présentée lors de la biennale 2012 de Marrakech au Maroc. A propos de cette vidéo Katia Kameli précise ‘ La Halqa, ou cercle de spectateurs, est une tradition ancestrale marocaine de la narration et de l’interprétation. J’ai choisi de travailler avec Abderahim Al Azalia, un conteur particulier, il interprète à sa manière des films de Bollywood. Pour « The Storyteller », il intervient dans le théâtre Royal de Marrakech, dans la salle d’un opéra inachevé. Il y interprète « Dosti » de Sayten Bose, un classique du genre en noir et blanc. La boucle est bouclée lorsqu’ Al Azalia nous raconte comment Ramu et Mohan, les deux protagonistes de « Dosti » échappent à leur condition. En effet, alors qu’ils jouent de la musique un cercle se forme autour d’eux. L’installation est montrée à l’intérieure de l’Opéra en question, il y a donc plusieurs mises en abymes dans cette proposition. Propos de Katia Kameli, recueillis par le magazine Dyptic 2012.
Katia Kameli est née en 1973, elle vit et travaille à Paris. Après des études à Vienne dans l’atelier de Pistoletto, elle est diplômée de l’Ecole Nationale des Beaux-Arts de Bourges et du post-diplôme des Beaux- Arts de Marseille.
« Third space », 90x66cm, C-print contrecollé sur alu, 2012, ed: 1/3.
ENGLISH
Mamia Bretesche is pleased to announce Katia Kameli’s exhibition. THIRD SPACE
A selection of photographs and a video ‘The Storyteller’ will be displayed in the gallery.
Katia Kameli is a french-algerian artist based in Paris. After studying in Vienna with Pistoletto, she graduated from the Ecole Nationale des Beaux-Arts in Bourges and received a postgraduate degree in New Media in 2003 from the Ecole Supérieure des Beaux-Arts in Marseille.
Kameli’s work is closely linked to her personal experience of dual identities, exploring multiplicity and the ‘in-between’. Through video, photography, installation and drawing, she investigates intercultural spaces, intersecting identities and their construction. Thus she positions herself as a hybrid, using a ‘third space’ to enables the emergence of other visions, forms and positions. This ‘third space’ questions historical accounts and can generate a critical stance that allows the rewriting of history and narratives.
In 2006 and 20011, Kameli directed and produced ‘Bledi in Progress’ and‘Trans- Maghreb’ video platforms for young filmmakers from Algeria, Marroco and Tunisia in Algiers.
In 2007-08, she was the winner of the program Paris-New York, CulturesFrance and participated in a residency at Location One, NY. Her work has found an audience and gained recognition on the national and international artistic and cinematographic scene such as: Centre Georges Pompidou (2008), French Cinematheque (2007), Manifesta 8 (2010), Center for Contemporary Art in Tel Aviv (2008), Galerie Anne Villepoix (2008), Paris, Rotunda Gallery, New York (2008), Seville Biennale (2008), Cornerhouse, Manshester (2011), Bamako Encounters (2011), Marrakech Biennale (2012), Dakar Biennale (2012), Museum of Contemporary Art of Marseille (2013).
ABOUT THE STORYTELLER : Researching on Al –Halqa, a public gathering in the form of a circle around a performer in a public space. I discovered Abderahim El Maqori – called « Al Azalia » – a respected storytelleller on the Djama el Fna square in Morocco. He began storytelling when he was young, he was trained by one of the grand masters of Morroco Al Hussein. My interest in his performances became stronger discovering his speciality was storytelling films.
Invited by Nadim Samman and Carson Chan, curators of the Marrakech Biennial [4], to produce a new contextual work, it seems clear to me I had to meet and work with Al Azalia. Arriving in Marrakech we had a first meeting in one of the coffee shop of the square. He is showing me his archive, photographs of him younger, performing alone or with some others storytellers. Then, he explained, his strong relationship with the Eden cinema, located few meters from the square and where he got most of his inspirations. He used to go to the movie theater and back to the square story tell the film for people that couldn’t afford the ticket. Doing my research, I’ve been reading his speciality was Peplum movies; I thought it was strange, as we don’t have a strong culture for Peplum in Maghreb. Al- Azalia had a laugh and corrected: Lala, Rani En’Chouff wa Nahki garr li Film Hindi – No, I’m looking and storytelling Bollywood movies.
Du mardi au samedi de 14h à 19h | Tuesday to saturday from 2 pm until 7 pm
66 rue Notre DAME de NAZARETH 75003 PARIS | +33(0)142715094 Cell +33(0)660870621
METRO (s) REPUBLIQUE, STRASBOURG ST DENIS, TEMPLE OU ARTS ET METIERS
« The Growing Block », 2012. C-print contrecollé sur alu 90×66 cm, ed 1/3.